'Conversational marketing' lijkt weer zo'n buzz word maar het is écht wel meer. Er wordt veel over gepraat en geschreven maar misschien toch mijn korte definitie, die op geen enkele wijze de pretentie heeft om de enige correcte te zijn :
"een hoogst iteratieve, web-gedreven marketing strategie waarbij gebruikersnoden het design, de inhoud en het gebruikte medium bepalen, waarbij analyse de inhoud stuurt en klanten lange-termijn gesprekspartners zijn."
Klanten zijn lange-termijn gesprekspartners omdat :
Voorbeelden : Facebook-likes, e-mail registratie formulier
Analyse stuurt de inhoud
Het internet, naast een persoonlijke discussie, laat je bij uitstek toe een boodschap te verkondigen, kijken hoe je publiek reageert en je volgende boodschap hieraan aanpassen.
Met analytische tools, logbestanden, enquêtes, etc., kan je gegevens gebruiken om uw bericht en product te tweaken en te verfijnen.
Gebruikersbehoeften bepalen de inhoud, medium
en design
Dit klinkt als "grote-bedrijven-prietpraat". Huiver !
Maar we zien nog te vaak elke dag ego-gedreven productontwikkeling en marketing. Het is toch niet omdat de CEO vindt dat 16-pagina's tellende infobrochures cool zijn, dat je doelgroep het daarmee eens is. Sta toe dat je publiek bepaalt wat je doet en hoe, en niet je ego.
Gebruik alle kanalen die je gesprekspartners gebruiken, op een consistente manier zodat de 'user experience' overal dezelfde is.
adekSpo bvba | Armand De Weerdtstraat 25 | 2845 Niel (Antwerpen) | België
t. +32 3 808 02 89 | m. +32 485 74 17 21 | info@adekspo.be | Google+
BE-0544 334 009